Městská třída 28. října – Opavská je jednou z hlavních tepen městského života v Ostravě. Koncepce je plánem rozvoje a postupné přeměny městské třídy a jejího okolí tak, aby se z ní stal příjemný veřejný prostor. Stanovuje dlouhodobou vizi a směr její proměny. Pomůže při správě území i zadávání investic a jejich vzájemné koordinaci.
Společně tvoří ulice 28. října a Opavská 12 kilometrů dlouhý veřejný prostor. Jeho kvalita ovšem neodpovídá tomu, kolik lidí v něm žije a každý den jím proudí. Problémů je celá řada. Kvalitní architekturu zakrývá množství nevkusné reklamy, veřejný prostor hyzdí neudržovaná zeleň a rozbitý mobiliář. V některých místech chybí chodník, nebo je příliš úzký a nepohodlný. Podél městské třídy je řada proluk, kde chybí domy. Město, městské obvody a další instituce sem směřují množství investic a oprav. Jelikož nemají vytyčený společný směr, nevedou investice ke zkvalitnění veřejného prostoru třídy jako celku.
Cílem je postupné zlepšování celého prostoru městské třídy tak, aby vznikalo vitální, udržitelné a obytné město. To znamená dopravní, prostorové a estetické úpravy ulic a přilehlého území tak, aby se v něm lidé cítili dobře.
Koncepci schválilo Zastupitelstvo města Ostravy v říjnu 2023.
Má sloužit především městu Ostrava a obvodům, kterými třída prochází, ale také dalším organizacím. Pracovat s ní mohou úředníci, architekti, projektanti nebo projektoví manažeři. Dokument také slouží jako důležitý podklad při vyjádřeních a konzultaci konkrétních projektů, ke kterým se vyjadřují urbanisté ateliéru MAPPA.
Cíl proměny
Cíl proměny městské třídy shrnují 3 teze, které se promítají do návrhu proměny městské třídy.
- Kvalitní veřejný prostor ohraničený kompaktní zástavbou
- Komfortní a multimodální spojení centra s Porubou
- Ulice dobře propojená se svým okolím
Detaily koncepce
Dokument se skládá ze tří částí, z nichž každá sleduje jiné měřítko a časový horizont.
První část představuje dlouhodobý plán a výrazné zásahy. Jde například o změnu uspořádání uličního profilu tak, aby chodci měli dostatečně široký chodník a cyklisté měli svůj prostor oddělený od motorové dopravy. V některých částech bude nutné jinak uložit sítě technické infrastruktury, aby v ulicích mohly být stromy. Dlouhodobá vize také vymezuje rozvojová území, kterými by se měla Ostrava podrobněji zabývat, aby i zde jednou mohl vzniknout kus města, kde se dobře žije.
Druhá část dokumentu dělí městskou třídu na 22 úseků. Tedy částí ulice, které jsou nebo mají být stejné a koncepce zde slouží jako nástroj pro zadávání a koordinaci konkrétních investic v kratším čase. Úsek je nejmenší nutný kontext pro jakoukoliv změnu (např. u rekonstrukce křižovatky). Tato část koncepce může být podkladem pro městské obvody při plánování investic nebo pomůckou pro dialog magistrátu s městskými obvody, kterou část jak a v co upravit.
Třetí část je manuálem pro realizaci menších investic a drobných úprav, které pozvednou vzhled i funkčnost ulic v krátkém čase. Poskytuje návod k výběru prvků, které jednotlivá prostranství tvoří – např. lavičky, zeleň či typ dlažby.
Participace
Přípravě koncepce předcházela důkladná analýza a sběr dat a také řada setkání s klíčovými aktéry v území, především zástupci města, městských organizací a zástupci všech 9 městských obvodů, kterými třída prochází. Důležitými partnery při přípravě byli například zástupci Dopravního podniku Ostrava, ČEZ či Veolia, a v neposlední řadě také široká veřejnost, která svůj názor na podobu ulic i okolí mohla sdělit prostřednictvím pocitové mapy (výsledky k nahlédnutí zde).
Veřejnost pak byla s přípravou koncepce seznámena prostřednictvím výstavy „Proměňme městskou třídu“ během jara a léta 2022 a mohla se také zúčastnit komentovaných procházek vybranými částmi třídy.