Dosluhující most, který spolu s ulicí Na Karolině tvoří propojení ulic Frýdecká a 28. října, nahradí nový podle návrhu prof. Ing. arch. Romana Kouckého.
Město Ostrava a Moravskoslezský kraj nahradí dosluhující krajský most novým, který spojí rozvíjející se části města na obou březích řeky Ostravice. Současný most, který je situován na krajské silnici (silnice III/4793), je ve špatném technickém stavu a zároveň je kapacitně předimenzován. Statutární město Ostrava projevilo zájem vnést do připravovaného projektu rekonstrukce vyšší architektonickou kvalitu. Výsledkem jednání s krajem je dohoda o stavbě nového mostu, namísto rekonstrukce stávajícího.
Ve výběrovém řízení na zpracování návrhu a projektové dokumentace zvítězila nabídka firmy koucky-arch.cz s.r.o., která má s navrhováním mostů zkušenosti. Nový most bude mít městský charakter a stane se rozpoznatelnou dominantou území. Projekt klade důraz jak na estetiku, tak na vhodné dopravní řešení. V MAPPA dohlížíme na bezproblémové propojení projektu nového mostu a všech dalších záměrů v území.
Co se má změnit?
- nový most bude ocelový, bude mít městský charakter a bude koncipován jako urbanistická dominanta nově definovaného území Na Karolině
- po mostě se budou bezpečně pohybovat jak auta, tak nově i cyklisté a chodci, které od vozovky odděllí nosná konstrukce mostu
- plocha pod mostem bude architektonicky upravena jako zastavení na nábřežní promenádě
- v okolí mostu je zamýšleno několik dalších projektů: pěší zóna, univerzitní kampus a nová ul. Univerzitní
HARMONOGRAM
AUTOR
FORMA
ÚLOHA MAPPA
2020
2022-24
2025
2025-26
Architektonická studie
Výběr zpracovatele
Na základě výběrového řízení navrhnul most architekt Roman Koucký, autor Mariánského mostu v Ústí nad Labem nebo Trojského mostu v Praze.
Váha jednotlivých kritérií při hodnocení nabídek byla 50 % nabídková cena, 50 % zkušenost dodavatele s realizací služeb obdobného plnění.
Předmět studie
Cílem bylo vytvoření architektonického návrhu nového mostu, který napojí nově vznikající rezidenční čtvrť a univerzitní kampus, v bezprostřední blízkosti historického jádra města Ostravy a vytvoří tak adekvátní propojení pro automobilovou, cyklistickou a pěší dopravu v území, s návaznostmi na celkovou koncepci širšího okolí. Návrh měl být rozpracován do úrovně investičního záměru pro stavbu.
Nový most má sloužit jako náhrada stávajícího mostu Na Karolině, který je na hranici své životnosti a zároveň je předimenzován.
Návrh nového mostu
Kouckého most nahradí dosluhující krajský most, který společně s ulicí Na Karolině tvoří propojení mezi ulicemi Frýdeckou a 28. října. Nebude jen pro auta, v přidruženém dopravním prostoru nabídne dostatek místa i bezpečí chodcům a cyklistům.
Charakterem půjde o městský most, který má ambici stát se výraznou dominantou rozvíjejících se částí města na obou březích řeky Ostravice.
Tvar nového mostu se na první pohled zdá asymetrický. Vychází ale ze své staticky symetrické konstrukce. Je koncipován jako urbanistická dominanta nově definovaného území Na Karolině. Plocha pod mostem bude architektonicky upravena jako zastavení na nábřežní promenádě.
Automobilový provoz na mostě je záměrně redukován. Nosná konstrukce mostu ho odděluje od provozu cyklistů a chodců.
Most bude ocelový. Ocel se nabízí, ve městě dolů, hutí a železáren, jako první volba také proto, že většina mostů v Ostravě je betonových. Ocel je možné považovat za hlavní kontext historické Ostravy.
Most je symbolem spojení dvou městských částí - Moravské a Slezské Ostravy, proto mají obě na mostě své výsostné znaky.
Často kladené otázky
Pro automobilovou dopravu ve městě jsou limitující kapacity úrovňových křižovatek. Kapacita dvoupruhové komunikace je 25 - 35 tis. vozidel/den (pro úroveň kvality dopravy D). Most bude mít z jedné strany okružní křižovatku s kapacitou 24 - 32 tis. vozidel/den a z druhé strany průsečnou křižovatku s kapacitou 18 - 24 tis. vozidel/den. V případě osazení světelně signalizačním zařízením se její kapacita zvýší na 24 - 77 tis. voz/den.
V roce 2019 po mostě přejíždělo cca 9 500 vozidel/16 hod. Budoucí intenzity na mostě Na Karolině by dále měl snižovat nový most přes Ostravici s prodloužením ul. K Trojhalí, která je určena pro tranzitní dopravu a objezd centra Moravské Ostravy.
Po výstavbě ul. Pivovarská a Univerzitní se z ní stane pěší zóna od vjezdu na Černou louku až po rekonstruovaný most.
Součástí řešení bude veřejné osvětlení. Preferováno je osvětlení dopravního prostoru způsobem eliminujícím světelný smog a neoslňujícím pěší při pohledu z mostu. Most bude rovněž vybaven vnějším dekorativním RGB osvětlením, s možností vzdáleného ovládání/programování.
Je to jeden z dílčích cílů autorského kolektivu. Jak dobrý výhled bude, bude záležet na finální výšce zábradlí a staticky vyhovující výplni konstrukce mezi stezkou a vozovkou.