Most Na Karolině

Most Na Karolině

Dosluhující most, který spolu s ulicí Na Karolině tvoří propojení ulic Frýdecká a 28. října, nahradí nový podle návrhu prof. Ing. arch. Romana Kouckého.

Město Ostrava a Moravskoslezský kraj nahradí dosluhující krajský most novým, který spojí rozvíjející se části města na obou březích řeky Ostravice. Současný most, který je situován na krajské silnici (silnice III/4793), je ve špatném technickém stavu a zároveň je kapacitně předimenzován. Statutární město Ostrava projevilo zájem vnést do připravovaného projektu rekonstrukce vyšší architektonickou kvalitu. Výsledkem jednání s krajem je dohoda o stavbě nového mostu, namísto rekonstrukce stávajícího.

Ve výběrovém řízení na zpracování návrhu a projektové dokumentace zvítězila nabídka firmy koucky-arch.cz s.r.o., která má s navrhováním mostů zkušenosti. Nový most bude mít městský charakter a stane se rozpoznatelnou dominantou území. Projekt klade důraz jak na estetiku, tak na vhodné dopravní řešení. V MAPPA dohlížíme na bezproblémové propojení projektu nového mostu a všech dalších záměrů v území.

MOST KAROLINA STAVBY MORAVSKÁ OSTRAVA A PŘÍVOZ

Co se má změnit?

  • nový most bude ocelový, bude mít městský charakter a bude koncipován jako urbanistická dominanta nově definovaného území Na Karolině
     
  • po mostě se budou bezpečně pohybovat jak auta, tak nově i cyklisté a chodci, které od vozovky odděllí nosná konstrukce mostu 
     
  • plocha pod mostem bude architektonicky upravena jako zastavení na nábřežní promenádě
     
  •  v okolí mostu je zamýšleno několik dalších projektů: pěší zóna, univerzitní kampus a nová ul. Univerzitní
Co se má změnit?

HARMONOGRAM

2020–2025

AUTOR

koucky-arch.cz s.r.o.

FORMA

Veřejná zakázka

ÚLOHA MAPPA

Zadavatel a koordinátor
Záměr
2020
Příprava projektové dokumentace
2022-24
Výběr zhotovitele
2025
Realizace stavby
2025-26

Architektonická studie

Obsahový blok

Výběr zpracovatele 

Na základě výběrového řízení navrhnul most architekt Roman Koucký, autor Mariánského mostu v Ústí nad Labem nebo Trojského mostu v Praze.

Váha jednotlivých kritérií při hodnocení nabídek byla 50 % nabídková cena, 50 % zkušenost dodavatele s realizací služeb obdobného plnění. 

 

Obsahový blok

Předmět studie 

Cílem bylo vytvoření architektonického návrhu nového mostu, který napojí nově vznikající rezidenční čtvrť a univerzitní kampus, v bezprostřední blízkosti historického jádra města Ostravy a vytvoří tak adekvátní propojení pro automobilovou, cyklistickou a pěší dopravu v území, s návaznostmi na celkovou koncepci širšího okolí. Návrh měl být rozpracován do úrovně investičního záměru pro stavbu.

Nový most má sloužit jako náhrada stávajícího mostu Na Karolině, který je na hranici své životnosti a zároveň je předimenzován.

 

Obsahový blok

Návrh nového mostu

Kouckého most nahradí dosluhující krajský most, který společně s ulicí Na Karolině tvoří propojení mezi ulicemi Frýdeckou a 28. října. Nebude jen pro auta, v přidruženém dopravním prostoru nabídne dostatek místa i bezpečí chodcům a cyklistům.

Charakterem půjde o městský most, který má ambici stát se výraznou dominantou rozvíjejících se částí města na obou březích řeky Ostravice.

Tvar nového mostu se na první pohled zdá asymetrický. Vychází ale ze své staticky symetrické konstrukce. Je koncipován jako urbanistická dominanta nově definovaného území Na Karolině. Plocha pod mostem bude architektonicky upravena jako zastavení na nábřežní promenádě.

Obsahový blok

Automobilový provoz na mostě je záměrně redukován. Nosná konstrukce mostu ho odděluje od provozu cyklistů a chodců.

Most bude ocelový. Ocel se nabízí, ve městě dolů, hutí a železáren, jako první volba také proto, že většina mostů v Ostravě je betonových. Ocel je možné považovat za hlavní kontext historické Ostravy.

Most je symbolem spojení dvou městských částí - Moravské a Slezské Ostravy, proto mají obě na mostě své výsostné znaky.

Obsahový blok

Další kroky

Projektovou dokumentaci k novému mostu Na Karolině zpracuje projekční kancelář PRIS spol s.r.o. Architektonický dohled zajistí autor původního návrhu, architekt Roman Koucký. 

Často kladené otázky

Nebudou dva zrušené jízdní pruhy na mostě chybět? Nebudou kvůli tomu vznikat ve městě kolony?

Pro automobilovou dopravu ve městě jsou limitující kapacity úrovňových křižovatek. Kapacita dvoupruhové komunikace je 25 - 35 tis. vozidel/den (pro úroveň kvality dopravy D). Most bude mít z jedné strany okružní křižovatku s kapacitou 24 - 32 tis. vozidel/den a z druhé strany průsečnou křižovatku s kapacitou 18 - 24 tis. vozidel/den. V případě osazení světelně signalizačním zařízením se její kapacita zvýší na 24 - 77 tis. voz/den.

V roce 2019 po mostě přejíždělo cca 9 500 vozidel/16 hod. Budoucí intenzity na mostě Na Karolině by dále měl snižovat nový most přes Ostravici s prodloužením ul. K Trojhalí, která je určena pro tranzitní dopravu a objezd centra Moravské Ostravy. 

Co se stane se stávající komunikací, která prochází pod mostem na moravském břehu?

Po výstavbě ul. Pivovarská a Univerzitní se z ní stane pěší zóna od vjezdu na Černou louku až po rekonstruovaný most. 

Počítá se s atmosférickým nasvícením mostu?

Součástí řešení bude veřejné osvětlení. Preferováno je osvětlení dopravního prostoru způsobem eliminujícím světelný smog a neoslňujícím pěší při pohledu z mostu. Most bude rovněž vybaven vnějším dekorativním RGB osvětlením, s možností vzdáleného ovládání/programování. 

Budu mít z mostu dobrý výhled i jako řidič osobního auta?

Je to jeden z dílčích cílů autorského kolektivu. Jak dobrý výhled bude, bude záležet na finální výšce zábradlí a staticky vyhovující výplni konstrukce mezi stezkou a vozovkou. 

Dokumentace

Důležité odkazy