Ostravské hlavní nádraží a jeho předprostor má projít proměnou. Cílem bude bezbariérovost, zkrácení přestupních vazeb a vytvoření funkčního a reprezentativního vstupu do města.
V současné době nelze ostravské hlavní nádraží a jeho blízké okolí označit za příjemný a dobře fungující prostor. Do budoucna je však v území připravováno hned několik záměrů, které by tento stav mohly změnit. Rekonstrukce železničního uzlu (investorem je Správa železnic), rekonstrukce předprostoru výpravní budovy, Terminál Jirská a prodloužená ul. Skladištní.
Na otázku, jak by se měl proměnit předprostor hlavního nádraží, aby se stal moderním přestupním uzlem, odpověděla studie. Zpracovala ji architektonická a projekční kancelář CASUA, spol. s.r.o., která uspěla ve veřejné zakázce. Vybrána byla na základě vyhodnocení nabídkové ceny a profesního přístupu. Na vyhotovení studie spolupracovala se společností AFRY CZ, s.r.o. Kromě limitů, které se v území nachází, museli zpracovatelé zohlednit také požadavky, které jsou na místo v současnosti, ale i do budoucna kladeny. Úkolem bylo připravit urbanistický a architektonický návrh obsahující také komplexní dopravní řešení.
Co se má změnit?
Podle studie:
- vznikne reprezentativní veřejný prostor před výpravní budovou
- nový terminál veřejné hromadné dopravy umožní bezbariérový nástup, přesune se kvůli tomu tramvajová a trolejbusová smyčka
- vznikne podzemní parking, zaparkovat zde budou moci i cyklisté
- nevyužitý průmyslový areál v blízkosti nádraží nahradí městská zástavba
- nově zde bude přestupní uzel veřejné hromadné dopravy (městské i regionální)
HARMONOGRAM
AUTOR
FORMA
ÚLOHA MAPPA
12/2021
5/2022
2023
2023
Studie dopravního řešení a veřejného prostoru
Výběr zpracovatele
Na vypracování studie vypsalo město 14. 12. 2021 veřejnou zakázku. U takto významného veřejného prostranství by měl být na prvním místě kladen důraz na kvalitu, váha jednotlivých kritérií při hodnocení nabídek proto byla následovná: kvalita navrženého řešení 40 %, kvalifikace zapojených osob 30 %, nabídková cena 30 %.
Na základě vyhodnocení profesního přístupu a nabídkové ceny byla za zpracovatele studie vybrána architektonická a projekční kancelář CASUA, spol. s.r.o., která na vyhotovení spolupracuje se společností AFRY CZ, s.r.o.
Předmět studie
Zpracovatelé se museli vypořádat s celou řadou úkolů. Kromě limitů, které se v území nachází, musela studie zohlednit také požadavky, které jsou na místo v současnosti, ale i do budoucna kladeny. Studie obsahuje:
-
celkové urbanistické řešení v podrobnosti územní studie
-
celkové architektonické řešení veřejného prostranství předprostoru nádraží
-
návaznost na plánované stavby ostatních investorů
-
komplexní dopravní řešení území včetně veřejné dopravy a cyklodopravy
-
zajištění bezbariérových vazeb pro pěší a cestující
-
dopravně inženýrskou analýzu definující potřebný počet parkovacích míst typu P&R, K&R, P&G
-
uspořádání tramvajové smyčky, včetně tramvajových nástupišť
-
řešení zastřešení a zastínění prostoru
-
modrozelená infrastruktura (krajinářské řešení, řešení odvodnění území či návrh zadržení vody v krajině)
-
koncepci sítí technické infrastruktury
Veřejné projednání
Dne 11. 8. 2022 se v našem výstavním prostoru Za výlohou uskutečnila debata s veřejností. Během setkání zaznělo, proč by se vůbec měl prostor před ostravským hlavním nádražím změnit, co už s prostorem bylo v minulosti zamýšleno a proč se to nepodařilo zrealizovat. Krom zástupců města a MAPPA se debaty zúčastnili i členové zpracovatelského týmu, kteří představili základní strukturu území. Prostor byl také pro dotazy a podněty ze strany veřejnosti.
Záznam z debaty můžete zhlédnout zde.
Dokončená studie
Studie byla dokončena na jaře roku 2023. Zpracovatelé prověřili, jaké možnosti toto komplikované území nabízí, jak jej lze strukturovat a funkčně napojit na okolí. Úkolem bylo navázat na připravovaný projekt Správy železnic na rekonstrukci železničního uzlu, který počítá s vybudováním podchodů.
Zpracovatelé odpověděli na několik dlouhodobě diskutovaných otázek, např. jak celý dopravní uzel uspořádat, jak velké má být veřejné prostranství před výpravní budovou a jak naložit s průmyslovým areálem v blízkosti nádraží.
Důležité závěry, které návrh přinesl
- na hlavní nádraží se ze sadu B. Němcové přesune přestupní uzel pro regionální spoje
- tramvajová smyčka bude přesunuta, aby mohl vzniknout bezbariérový terminál MHD
- celkově se zkrátí doba přechodu z MHD na vlakové nástupiště
- výpravní budova nebude odříznuta od svého okolí, klade se důraz na její propojení s navazujícím prostranstvím
- vybuduje se podzemní parkoviště s vjezdy z ulic Skladištní i Nádražní
- území se napojí na cyklistickou infrastrukturu
- v místě průmyslového areálu vyroste nová městská zástavba